Mengenali Gaya Pembelajaran Kendiri







Macam-macam Gaya Belajar
Kita tidak boleh memaksa seorang anak harus belajar dengan suasanan dan cara yang kita inginkan kerana masing masing anak mempunyai jenis atau gaya belajar sendiri-sendiri. Kemampuan anak dalam menangkap materi dan pelajaran bergantung dari gaya belajarnya.Banyak anak menurun prestasi belajarnya disekolah kerana dirumah anak dipaksa belajar tidak sesuai dengan gayanya. Anak akan mudah menguasai materi pelajaran dengan menggunakan cara belajar  mereka masing-masing.
Menurut DePorter dan Hernacki (2002), gaya belajar adalah kombinasi dari menyerap, mengatur, dan memproses maklumat. Terdapat tiga jenis gaya belajar berdasarkan modaliti yang digunakan individu dalam memproses maklumat (perceptual modality).
Pengertian Gaya Belajar dan Macam-macam Gaya Belajar

1.   Visual (Visual Learners)
Gaya Belajar Visual (Visual Learners)  menitikberatkan pada ketajaman penglihatan. Artinya, bukti-bukti yang konkrit harus diperlihatkan terlebih dahulu agar mereka paham Gaya belajar seperti ini bergantung kepada penglihatan atau melihat dulu buktinya untuk kemudian boleh mempercayainya. Ada beberapa ciri-ciri yang khas bagai orang-orang yang menyukai gaya belajar visual ini. Pertama adalah keperluan melihat sesuatu (maklumat / pelajaran) secara visual untuk mengetahuinya atau memahaminya, kedua-dua mempunyai kepekaan yang kuat terhadap warna, ketiga mempunyai pemahaman yang cukup terhadap masalah artistik, keempat mempunyai kesulitan dalam berdialog secara langsung, kelima terlalu reaktif terhadap suara, keenam sukar mengikuti anjuran secara lisan, ketujuh seringkali salah mentafsirkan kata atau ucapan.

Ciri-ciri gaya belajar visual ini iaitu :
1.Cenderung melihat sikap, gerakan, dan bibir guru yang sedang mengajar
2.Bukan pendengar yang baik semasa berkomunikasi
3.Apabila mendapat petunjuk untuk melakukan sesuatu, biasanya akan melihat teman-teman lain baru kemudian dia sendiri yang bertindak
4.Tak suka bercakap didepan kumpulan dan tak suka pula mendengar orang lain. Kelihatan pasif dalam aktiviti perbincangan .
5.Kurang mampu mengingat maklumat yang diberikan secara lisan
6.Lebih suka peragaan daripada penjelasan lisan

 2.     Auditori ( Auditory Learners  )
Gaya belajar Auditori (Auditory Learners)  bergantung pada pendengaran untuk boleh memahami dan mengingatinya. Ciri-ciri model belajar seperti ini benar-benar meletakkan pendengaran sebagai alat utama menyerap maklumat atau pengetahuan. Artinya, kita harus mendengar, baru kemudian kita boleh mengingat dan memahami maklumat itu. Watak pertama orang yang mempunyai gaya belajar ini adalah semua maklumat hanya boleh diserap melalui pendengaran, kedua-dua mempunyai kesulitan untuk menyerap maklumat dalam bentuk tulisan secara langsung, ketiga mempunyai kesulitan menulis ataupun membaca.

Ciri-ciri gaya belajar Auditori iaitu :
1.Mampu mengingat dengan baik penjelasan guru di depan kelas, atau bahan yang dibincangkan dalam kumpulan / kelas
2.Pendengar ulung: anak mudah menguasai materi iklan / lagu di televise / radio
3.Cenderung banyak omong
4.Tak suka membaca dan umumnya memang bukan pembaca yang baik kerana kurang dapat mengingat dengan baik apa yang baru saja dibacanya
5.Kurang cakap dalm mengerjakan tugas mengarang / menulis
Senang berbincang dan berkomunikasi dengan orang lain
Kurang berminat memperhatikan hal-hal baru di lingkungan sekitarnya, seperti hadirnya anak baru, adanya papan pengumuman di sudut kelas, dll

 3.   Kinestetik ( Kinesthetic Learners)
Gaya belajar Kinestetik (Kinesthetic Learners)  memerlukan individu yang bersangkutan menyentuh sesuatu yang memberikan maklumat tertentu agar ia boleh mengingatnya. Tentu saja ada beberapa ciri-ciri model belajar seperti ini yang tak semua orang boleh melakukannya. Watak pertama adalah meletakkan tangan sebagai alat penerima maklumat utama agar dapat terus mengingatnya. Hanya dengan memegangnya saja, seseorang yang memiliki gaya ini boleh menyerap maklumat tanpa perlu membaca penjelasannya.

Ciri-ciri gaya belajar Kinestetik iaitu :
1.Menyentuh segala sesuatu yang dijumapinya, termasuk masa belajar
2.Sukar berdiam diri atau duduk manis, selalu ingin bergerak
3.Mengerjakan segala sesuatu yang membolehkan tangannya aktif. Contoh: apabila guru menerangkan pelajaran, dia mendengar sambil tangannya asyik menggambar
4.Suka menggunakan objek sebenar sebagai alat bantu belajar
5.Sukar menguasai hal-hal abstrak seperti peta, symbol dan lambing
6.Menyukai amalan / percubaan
7.Menyukai permainan dan aktiviti fizikal